Goed nieuws voor de Poëzie

Verhaal door René van DensenEr is goed nieuws voor de poëzie. Binnen Prozacstad toch. Een vrijwel unieke performance zal worden opgevoerd, voor een geïnteresseerd publiek. Een multidisciplinaire kunstuiting met één stem. Dat op onnavolgbare wijze de poëzie op een hoger niveau beacht te tillen. Dat staat er in het persbericht. Een zwerm journalisten haast zich naar de persconferentie om hier meer van te weten te komen.

Het concept is betrekkelijk eenvoudig. Er wordt een tekstenbundel van een, reeds overleden, dichter uitgekozen. Geblinddoekt wordt daar een willekeurig gedicht uitgekozen. Een Oostroemeense jazzdanseres uit het gezelschap danst dan een vrije interpretatie op de tekst. Deze wordt gefilmd door een regisseur van videoclips, die de dans op creatieve en gefragmenteerde wijze monteert. De montage wordt getoond aan een singer-songwriter. Die speelt daar een klankgedicht-impressie op, zonder repeteren of vooraf enig beeldfragment gezien te hebben. Dit klanklied wordt voor een beeldhouwer afgespeeld, die met rode Chileense sulfietklei er een vorm op baseert, die biovriendelijk wordt gebakken in een keramieken zonne-oven. Na het bakproces, dat slechts elf dagen duurt, wordt aan het beeld een Russische dichter gekoppeld, die in zijn eigen taal er een groot gedicht op schrijft. Dit gedicht wordt door een team van vertalers bewerkt, waaronder een Nederlandse vertaler. Die vertaler treedt uiteindelijk op een podium op met het eindresultaat.

De organisatie is in haar nopjes met deze vertoning. “Dit unieke concept wordt slechts tien keer per jaar vertoond, op diverse plaatsen in de wereld,” aldus de woordvoerder, die glundert van trots. “Prozacstad is dit jaar dus nummer tien ! Althans, eigenlijk nummer elf: we hebben, dankzij een incidentele subsidie van de gemeente, de kunstenaars zover gekregen dat ze een extra voorstelling willen spelen, speciaal in onze stad.” Een verwarde journalist bij de persconferentie vraagt zich af of het werk van de overige kunstenaars in dit project ook in de voorstelling vertoond zal worden. De woordvoerder schiet in de lach om de domme vraag: “De uitgebreide voorbereiding is het kunstwerk, de uitvoering is natuurlijk enkel het eindgedicht dat voorgedragen wordt. Om inzicht in de voorbereiding te tonen zou afdoen aan het totale gebeuren. Het concept is toch enorm eenvoudig ?” De journalist durft niks verder te vragen, dus de woordvoerder rondt zijn persconferentie af. Het gedicht zal zaterdagavond voorgedragen worden. De show duurt tien minuten, plus veertig minuten borrel en informele nabespreking. Voorinschrijven is wel verplicht. De entreeprijs is marktconform voor een dergelijk groots kunstconcept. Uiteraard wel exclusief consumpties. De huidige opkomst is, voorlopig geschat, al ongeveer twintig man. “Maar we hebben op de betreffende locatie ruimte voor zéker vierendertig man, dus laat u daar niet door afschrikken.”

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *